Kodėl verta naudoti pulsometrą (širdies ritmo monitorių)?

Trumpai. Pulsometras – tai prietaisas leidžiantis stebėti savo širdies ritmą realiu laiku, fizinio aktyvumo metu. Taip pat širdies ritmo duomenis galima įrašyti vėlesniems tyrimams. Širdies ritmo monitorius plačiai naudojamas įvairaus fizinio krūvio metu tiek profesionalių sportininkų, tiek mėgėjų tarpe. Širdies ritmo monitoriai yra vienas iš efektyviausių būdų stebėti ir didinti ištvermę.

Istorija. Pirmieji širdies ritmo monitoriai buvo ne tokie tobuli kaip dabar, juos sudarė ekranas, kuriame buvo galima stebėti širdies ritmą, ir laidai su elektrodais, kurie tvirtinosi prie kūno.

Pirmasis belaidis širdies ritmo monitorius buvo sukurtas 1977 metais, kaip pagalba treniruotis Suomijos nacionalinei komandai “Cross Country Ski“. Ši naujovė greitai išpopuliarėjo ir jau 1983 metais prasidėjo asmeninių širdies ritmo monitorių era. Belaidžio širdies ritmo monitoriaus kūrėjas – Sepo Sainaiakang, jo įkurta Polar Elektro Oy – didžiausia pasaulyje širdies ritmo monitorių gamintoja pasaulyje.

Priežastys dėl kurių verta naudoti pulsometrą:

1.      Tikslumas ir paprastumas. Tai vienintelis būdas stebėti ir įrašyti širdies ritmo duomenis per treniruotę. Širdies ritmą galima matuoti ir rankiniu būdu, tačiau tai padaryti galima tik sustojus. Tuo metu širdies ritmas nukrenta, taip pat trukdoma treniruotė.
2.      Persitreniravimo išvengimas. Dauguma profesionalių bėgikų treniruodamiesi septynias dienas per savaitę  iš esmės visada yra tarp optimalios treniruotės ir persitreniravimo. Kad taip nenutiktų, patartina naudoti pulsometrus. Naudodami širdies ritmo monitorių jūs galite sukelti mažiau streso savo organizmui ir tuo pačiu padidinti treniruotės efektyvumą, išvengti traumų. Traumų grėsmė labai sumažėja jeigu jūs nepersitreniruojate, treniruojatės pagal savo galimybes. Tai kontroliuoti jums padės širdies ritmo monitorius.
3.      Per mažo treniruotumo išvengimas. Ši situacija pasitaiko rečiau negu persitreniravimas. Šiuo atveju pulsometras atlieka tam tikrą trenerio funkciją, parodo kada jūs bėgate per lėtai, kada galima didinti bėgimo tempą. Jūs galite nustatyti minimalų ir maksimalų širdies ritmą ir bėgant širdies ritmo monitorius jums duos signalus jeigu jūs bėgate per lėtai arba per greitai.
4.      Tempo diktavimas treniruočių metu. Tikriausiai akivaizdžiausias širdies ritmo monitoriaus privalumas – tai tempo nustatymas treniruotės metu. Kartais jūsų bėgimo greitis nėra geriausias būdas įvertinti treniruotės efektyvumą. Yra labai daug veiksnių, kurie gali jus suklaidinti galvojant, kad bėgote gerai arba blogai: bėgimo reljefas, skirtingas energijos kiekis, netikslus distancijos matavimas ir t.t Geriausias būdas įvertinti jūsų darbą treniruotės metu – tai jūsų širdies ir kraujagyslių rodikliai. Taigi tempo nustatymas pagal pulsą atsižvelgiant į jūsų širdies ir kraujagyslių darbą yra pats efektyviausias būdas didinti treniruotumą.
5.      Tempo diktavimas varžybų metu. Kartais sportininkai naudoja pulsometrus ne tik treniruočių, bet ir varžybų metu. Žinant kaip kinta pulsas bėgant tam tikru greičiu ir tai stebint, pulsometras daug geresnė priemonė sekti savo greitį negu sužymėta trasa, nes kartais trasa būna sužymėta netinkamai su tam tikra paklaida.
6.      Malonumas. Bėgimo metu, nesvarbu varžybose ar treniruotėse, pulsometras užfiksuoja kiekvienos atkarpos pulsą, galima stebėti kaip jis kito kiekviename kilometre. Pulsometras suteikia galimybę stebėti koks buvo pulsas tam tikru periodu ir vertinti tobulėjimą. Tai naudinga ir įdomi veikla.

Pulsometro privalumų yra ir daugiau, tačiau tikrąją naudą galima suprasti tik pačiam pradėjus naudoti pulsometrą. Išmokus tinkamai naudotis pulsometru, jis labai padės tobulėjant ir didinant ištvermę.

Kitame straipsnyje skaitykite, kaip tinkamai naudotis pulsometru.