Ką prarandame prakaituodami?

Tikriausiai visi sportuojantys žmonės pastebėjo, kad treniruočių metu atsiranda gausus prakaitavimas, ypač vasaros metu. Tai yra atsakas į šilumą, intensyvų fizinį krūvį ar emocinį stresą. Bet ar žinojote, kad su prakaitu pašalinamos ne tik kenksmingos, bet ir naudingos organizmo medžiagos?

Prakaitavimas – tai procesas, kurio metu per prakaito liaukas pašalinami skysčiai.. Jis atsiranda milijonuose prakaito liaukų, esančių beveik viso kūno odos paviršiuje. Prakaitavimas svarbi organizmo funkcija, bet pas kiekvieną žmogų yra skirtingas. Tai natūrali organizmo reakcija, skirta reguliuoti savo vidaus temperatūrą. Kai prakaitas išsiskiria ant odos, jis pašalina šilumos perteklių ir suteikia organizmui aušinimo poveikį.

Prakaituojant iš organizmo pašalinamos nuodingos medžiagos, toksinai ir šlakai. Tačiau su prakaitu iš organizmo pašalinamos druskos kitos geram organizmo funkcionavimui būtinos medžiagos, todėl jas būtina papildyti.

Sportuojančio žmogaus organizmui mineralinių druskų reikia gerokai daugiau, nes dėl intensyvaus prakaitavimo krūvio metu su prakaitu jų pasišalina daug daugiau. Ypač būtinos fosforo, kalcio, kalio, magnio druskos: jos dalyvauja cheminiuose procesuose, kurie vyksta raumenyse ir nervų sistemoje.

Kartu su kalciu fosforo yra kauluose ir dantyse. Taip pat jo, susijungusio su baltymais ir riebalais yra įvairiuose audiniuose. Medžiagų apykaitoje fosfatai svarbūs kaip energijos tiekėjai. Fosforo junginiai veikia genetinės informacijos perdavimo procesus. Sutrikus fosforo apykaitai, greičiau susergama rachitu, kraujagyslių ateroskleroze, jaučiamas nuovargis, protinis ir fizinis nedarbingumas.

Kalcis mažina nervų sistemos dirglumą, reguliuoja kapiliarų bei ląstelių membranų laidumą, kraujo krešėjimo procesus. Daugiausiai kalcio yra suaugusio žmogaus kauluose ir kraujo plazmoje. Kalcio kiekį organizme reguliuoja vitaminas D, prieskydinės ir skydinės liaukų hormonai. Jei yra kalcio trūkumas, suminkštėja kaulai, atsiranda rizika susirgti rachitu.

Magnis – vienas būtiniausių mikroelementų sportuojantiems ir besilaikantiems dietų. Jis stiprina kaulus ir nervų sistemą. Magnio netenkama piktnaudžiaujant alkoholiu, riebiu maistu, badaujant. Ypač daug jo išsiskiria su prakaitu aktyviai sportuojant. Dėl to gali pradėti traukti mėšlungis, sutrikti širdies veikla.

Kalis yra ląstelių protoplazmos sudedamoji dalis. Jis trukdo baltymams prisijungti vandenį ir gerina ląstelinių sienelių laidumą. Jis svarbus nervų ir raumenų ląstelių veiklai. Jei trūksta kalio, sutrinka nervų ir raumenų dirglumas, apetitas, virškinamojo trakto darbas, susilpnėja kraujagyslių tonusas, raumenys, sutrinka širdies darbas, atsiranda mieguistumas.

Taigi sportuojančiam ir daug prakaituojančiam organizmui būtina subalansuota mityba, kuri organizmą papildys būtinomis medžiagos. Šiais laikais vis sunkiau rasti produktų, kuriuose yra pakankamas kiekis tų medžiagų, todėl nereikia bijoti naudoti maisto papildus. Kartais bloga savijauta gali būti tik dėl to, kad organizmui kažko trūksta.